Veelgestelde vragen gebied Achterweg

In onderstaande lijst met vragen en antwoorden vind je wellicht het antwoord op jouw vraag over de tijdelijke asielopvang aan de Achterweg. 

Staat jouw vraag er niet bij?

Staat jouw vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar achterweg@noordwijk.nl. Of bel met ons Klantcontactcentrum via + 31 71 36 60 000. Reageer je schriftelijk? Zorg dan dat je het zaaknummer 599925 vermeldt.

De gemeente heeft zorgvuldig gekeken naar een geschikte plek voor tijdelijke asielopvang. De locatie aan de Achterweg is om meerdere redenen gekozen: 

  • De opvang kan worden gerealiseerd op grond die al eigendom is van de gemeente. Daardoor kan snel worden gestart.
  • Het COA kan hier de opvang goed organiseren en de juiste ondersteuning bieden.
  • De infrastructuur, zoals wegen en aansluitingen, kan relatief eenvoudig worden aangelegd.
  • Openbaar vervoer en toegangswegen zijn op loopafstand bereikbaar.
  • Belangrijke voorzieningen, zoals winkels en zorg, liggen binnen 2 kilometer van de locatie.
  • De Spreidingswet is op dit moment nog gewoon van kracht. Zolang de wet niet officieel is ingetrokken, is de gemeente verplicht om mee te werken aan de opvang van asielzoekers. Er is nog geen wetsvoorstel ingediend om de wet in te trekken. 
  • Daarnaast wil de gemeente graag zelf de regie houden. Door nu te handelen, voorkomen we dat er onverwacht een landelijke aanwijzing komt waar we geen invloed meer op hebben. 
  • Tijdens de raadsvergadering van 26 september 2024 is er een voorstel gedaan om te stoppen met de voorbereidingen voor de Spreidingswet. Dat voorstel is toen niet aangenomen. Daarom blijft Noordwijk zich houden aan de uitvoering van de Spreidingswet. 
  • In de regio Holland Rijnland is afgesproken dat de gemeenten samen deze opgave vervullen. Noordwijk doet mee aan deze gezamenlijke aanpak. De gemeenteraad heeft dit op 18 april 2023 besloten, door het raadsbesluit ‘duurzame opvang vluchtelingen Holland Rijnland’ aan te nemen. Met als voorwaarde dat er ruimte is voor lokale oplossingen, zoals nieuwbouw in het buitengebied. Hier is nog steeds aandacht voor, gezien de plannen om het Achterweggebied te ontwikkelen als woningbouwlocatie. Zie ook het antwoord op vraag 4.  

De gemeente onderzoekt nu een locatie aan de zuidkant van de Verlengde Beeklaan en de oostzijde van de Herenweg. Hier zijn al gronden in eigendom van de gemeente. 

We zijn nog bezig met het in kaart brengen van de mogelijke percelen binnen dit gebied. Als de gemeenteraad een positief advies geeft, laat het COA eerst verschillende (milieu)onderzoeken uitvoeren. Die onderzoeken zijn nodig om te bepalen of de percelen echt geschikt zijn voor tijdelijke opvang. 

De gemeente bouwt voor beide groepen. Er wordt hard gewerkt aan woningbouw voor inwoners van Noordwijk: 

  • Tussen 2020 en 2024 zijn er 1.173 nieuwe woningen gebouwd. 
  • Daarvan waren 565 sociale huurwoningen via de woningcorporaties. 
  • Tussen 2025 en 2032 komen er bijna 2.400 nieuwe woningen bij. 
  • Ruim de helft daarvan (ongeveer 56%) valt in het betaalbare segment: sociale huur, middenhuur en betaalbare koopwoningen. 

Deze plannen sluiten aan bij de Woonvisie 2020–2030 van de gemeente Noordwijk. 

Het Achterweggebied is ook in beeld als plek voor woningbouw. Dit gebied is opgenomen in het concept Programma Landelijk Gebied & Duurzame Greenport Duin- en Bollenstreek (LGDG), waar huur- en koopwoningen voor lokale woningzoekenden mogelijk zijn.  De provincie is nauw betrokken bij dit programma. 

Naast de ontwikkeling van het gebied voor woningbouw wil de gemeente dit gebied tijdelijk gebruiken voor asielopvang. Zo geven we invulling aan onze wettelijke taak via de Spreidingswet. De provincie heeft op 7 november 2024 laten weten daaraan te willen meewerken. De plannen voor woningbouw en asielopvang worden los van elkaar voorbereid en besloten. 

Op dit moment is nog niet bekend wanneer de tijdelijke opvang aan de Achterweg precies van start gaat. Er zijn nog veel stappen te nemen en sommige onderdelen van het proces zijn onzeker. Daarom verloopt het traject stap voor stap. Bij elke stap krijgen bewoners de kans om mee te denken.

De eerste stap is het bespreken van het voorstel in de gemeenteraad, in september. Pas na een positief advies van de gemeenteraad volgen de volgende voorbereidingen:

  • Aanstellen van een projectleider en opzetten van een projectgroep 
  • Aanvragen van geld voor de voorbereiding (voorbereidingskrediet) 
  • Maken van een stappenplan: van besluit tot realisatie 
  • Overleg en participatie met omwonenden en andere betrokkenen 
  • Uitvoeren van (milieu)onderzoeken 
  • Definitieve keuze van de locatie binnen het Achterweggebied 
  • Opstellen van een bestuursovereenkomst met het COA 
  • Opstellen van het plan en toetsing door de Omgevingsdienst, provincie en gemeentelijke afdelingen 
  • Raadsvoorstel voor een advies op de omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA), omdat locaties voor tijdelijke asielopvang op de Adviesrechtlijst van de gemeenteraad staan 
  • Inrichten van de opvanglocatie en vaststellen van de openingsdatum 

De gemeente vindt het belangrijk om omwonenden en belanghebbenden goed te informeren en actief te betrekken bij de plannen voor de tijdelijke opvang aan de Achterweg. Dit doen we op verschillende manieren:

  • Brieven:
    • Bij de start van de verkenning in juni 2024 zijn directe omwonenden per brief geïnformeerd.
    • In september 2024 is een tweede brief gestuurd, dit keer naar een bredere groep bewoners rondom het plangebied. Bekijk de brief hier.
  • Gesprekken: In september 2024 heeft de portefeuillehouder gesproken met enkele bewoners. Tijdens dit gesprek konden zorgen en vragen rechtstreeks met de gemeente worden gedeeld. Lees hier het verslag.
  • Online informatie: Op onze website plaatsen we regelmatig updates over actuele ontwikkelingen, zoals de tussentijdse evaluaties van de verkenning Achterweg. Bekijk hier de meest actuele informatie.
  • Nieuwsbrief: Omwonenden kunnen zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief Achterweg. Daarmee houden we hen op de hoogte van nieuwe informatie en ontwikkelingen. Tot nu toe zijn er zes nieuwsbrieven verstuurd: op 19 september 2024, 1 oktober 2024, 13 november 2024, 19 maart 2025, 12 juni 2025 en 24 juli 2025. Aanmelden kan via noordwijk.nl/nieuwsbrief.
  • Persoonlijke beantwoording: Brieven die bewoners aan de gemeente sturen, worden persoonlijk beantwoord.

Als de gemeenteraad een positief advies geeft, gaan we samen met omwonenden en andere betrokkenen in gesprek over de inrichting van de opvanglocatie. Daarbij bespreken we onderwerpen zoals veiligheid, leefbaarheid en hoe bewoners van de opvang kunnen meedoen in de buurt.

Ook starten we een overleggroep waarin omwonenden, het COA, de gemeente, politie en andere organisaties regelmatig samenkomen. Deze groep volgt hoe het gaat op en rond de locatie en geeft advies aan de gemeente.

De keuze voor de locatie van asielopvang ligt officieel bij het college van burgemeester en wethouders. Dat is zo vastgelegd in de wet. Het college heeft er toch voor gekozen om de gemeenteraad hierbij te betrekken door de locatiekeuze aan de raad voor te leggen, gezien het belang van het onderwerp en de gevoelens die er leven in de samenleving. Er is een raadsvoorstel gemaakt zodat de gemeenteraad zich over dit onderwerp uit kan spreken.  

In de commissie- en raadsvergaderingen is er ruimte voor verschillende meningen en belangen. Zo zorgen we ervoor dat ook zorgen en gevoelens uit de samenleving worden meegenomen in de besluitvorming. 

De gemeente heeft gekozen voor één centrale opvanglocatie in het Achterweggebied. Daar zijn meerdere redenen voor: 

  • In dit gebied is het mogelijk om tijdelijk asielzoekers op te vangen én ondertussen te werken aan de ontwikkeling van het gebied voor permanente woningbouw.  
  • Door alle opvang op één plek te organiseren, kan het COA goede zorg en ondersteuning bieden. Dat is efficiënter dan wanneer mensen verspreid over meerdere plekken zouden worden opgevangen. 
  • Eén centrale locatie zorgt voor minder druk op voorzieningen zoals onderwijs en zorg in de rest van de gemeente. 
  • Het COA kan de veiligheid op en rond de locatie beter beheren en handhaven als alles op één plek is georganiseerd. 

De opvang in Noordwijk is bedoeld voor maximaal 275 asielzoekers. Dat is de opdracht van het Rijk. Soms vertrekt iemand, bijvoorbeeld omdat die ergens anders mag wonen. Dan komt er iemand anders voor terug. Het aantal plekken blijft maximaal 275. 

De exacte samenstelling van de groep is nog niet bekend. We verwachten een mix van gezinnen, echtparen zonder kinderen en alleenstaande mannen en vrouwen. Sommige bewoners zullen nog wachten op de uitkomst van hun asielaanvraag. Anderen hebben die procedure al doorlopen en wachten op een woning om verder te kunnen (statushouder).  

Er is ook een aparte taak voor Noordwijk: het opvangen van 23 alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv’s). Voor deze jongeren gelden strengere eisen aan de opvang. Zo’n opvang vraagt om meer begeleiding en speciale voorzieningen. Dit is moeilijk te combineren met een gewone opvanglocatie zoals die aan de Achterweg. Daarom kijkt het college samen met het COA en de regiogemeenten naar een andere oplossing.  

Het college wil dat de opvang aan de Achterweg maximaal 5 jaar duurt. Dit wordt duidelijk vastgelegd in de afspraken met het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers).  

Er is geen andere locatie hiervoor in beeld. 

Na afloop van de opvangperiode wordt gekeken hoe het gebied verder wordt ontwikkeld. De grond van het perceel maakt deel uit van plannen voor woningbouw in het Achterweggebied. 

We begrijpen goed dat sommige bewoners zich zorgen maken over de leefbaarheid en veiligheid rondom de opvanglocatie. Die zorgen nemen we serieus. Bij de verdere uitwerking van de plannen zal hier extra aandacht voor zijn, net als in de afspraken die we met het COA hierover maken. Het COA zorgt voor een locatiemanager die aanspreekpunt is voor de buurt. Deze persoon is verantwoordelijk voor het dagelijkse verloop op de opvanglocatie. Bewoners uit de omgeving kunnen hier terecht met vragen of zorgen. 

De veiligheid op en rond de opvanglocatie is verdeeld over meerdere partijen: 

  • Op de opvanglocatie zelf is het COA verantwoordelijk. Zij zorgen voor beveiligers die 24 uur per dag aanwezig zijn. De bewoners moeten zich houden aan duidelijke huisregels. Als iemand zich niet aan de regels houdt, volgen er maatregelen. Meer informatie staat op de website van het COA: www.coa.nl/overlast
  • In de openbare ruimte buiten de locatie is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid, samen met de politie. 

Het COA, de politie en de gemeente werken nauw samen om de veiligheid in de buurt goed te organiseren. 

Op de website van het COA valt meer te lezen welke programma’s en activiteiten zij bieden aan asielzoekers en statushouders op de opvanglocatie. Via speciale meedoenbalies stimuleert het COA dat de bewoners zo snel mogelijk actief zijn in de samenleving en een zinvolle dagbesteding hebben. Na 6 maanden in de asielprocedure mogen asielzoekers werken. 

Ja, daar is zeker aandacht voor. We vinden het belangrijk dat bewoners van de opvanglocatie contact hebben met mensen uit de buurt. Daarom willen we samen met het COA, scholen, sportverenigingen, maatschappelijke partners en vrijwilligers werken aan ontmoeting tussen de verschillende groepen en aan het meedoen in de samenleving. 

Het COA organiseert elk jaar een open dag. Zo kun je zelf een kijkje nemen op de locatie. Het hele jaar door zijn omwonenden welkom op de opvanglocatie, in overleg met de locatiemanager. Op veel locaties helpen vrijwilligers uit de buurt. Zij organiseren activiteiten waarbij bewoners en buurtgenoten elkaar kunnen ontmoeten. 

Zo werken we samen aan een goede band tussen de opvanglocatie en de omgeving. 

Als de gemeenteraad een positief advies geeft, stelt de gemeente een projectleider en een projectgroep aan. Samen met het COA bekijken we wat de kosten zijn en welke vergoedingen er tegenover staan. 

Daarna vraagt het college de raad om een voorbereidingskrediet. Met dat geld kunnen we de eerste investeringen doen. Het uitgangspunt is dat de opvang voor de gemeente budgetneutraal is. Dat betekent dat de kosten die de gemeente maakt, worden vergoed. 

Het plan Achterweg zit momenteel nog in de verkennende fase en er is nog geen officieel besluit genomen waarop bezwaar ingediend kan worden. Het is mogelijk om in te spreken bij de commissievergadering waarin het onderwerp besproken wordt. 

Na een positief advies van de gemeenteraad wordt het plan verder uitgewerkt. Op basis van het uitgewerkte plan zal het COA een aanvraag doen voor een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplan activiteit (Bopa). Na verlening van de vergunning door het college is bezwaar en beroep mogelijk.