Raadscolumn Louis Koppel (HELDER) – Parkeren is nooit gratis
In Noordwijk woedt al jaren dezelfde discussie. Moet parkeren betaald blijven of moet het gratis worden om bezoekers te stimuleren? Maar achter die discussie gaat een eenvoudige waarheid schuil. Parkeren is nooit gratis. Iemand betaalt altijd en de vraag is alleen wie.
Laten we eerlijk zijn. Noordwijk aan Zee heeft geen hoge parkeertarieven. Het 1e en 2e uur kosten €1,- per uur. Daarna € 3,-. In een badplaats waar bezoekers zonder moeite € 10,- betalen voor een tosti en cappuccino is dit geen drempel.
De echte vraag is wat gratis of heel goedkoop parkeren ons kost als gemeenschap. Elke parkeerplaats staat op gemeentegrond. Dat is grond die we niet kunnen gebruiken voor woningen of groen. Vooral bij betaalbare woningen geeft de parkeernorm veel druk op de financiële haalbaarheid. Gratis parkeren vergroot die druk. Want iemand moet de kosten dragen en dat hoort niet bij de inwoners terecht te komen via hogere belastingen of woonlasten.
Ik denk dat de discussie niet zozeer over het tarief gaat, maar over het gevoel dat er meer parkeerplaatsen nodig zijn. Maar dat lukt alleen wanneer parkeren economisch realistisch wordt geprijsd. Een te laag tarief maakt het onmogelijk om ondergrondse parkeergarages rendabel te exploiteren. Geen enkele investeerder stapt in een project waarvan de inkomsten te laag zijn om bouw en onderhoud te betalen. Als parkeren op straat bijna gratis is, wordt het bouwen van parkeergarages niet interessant. Daardoor blijven we bovengronds ruimte opofferen terwijl we die juist nodig hebben voor woningen en de leefomgeving.
Een realistisch tarief maakt ondergronds bouwen wel haalbaar. Dan ontstaat er echte capaciteit zonder extra druk op de openbare ruimte. En op de langere termijn is gratis parkeren in een kustgemeente met schaarse ruimte niet houdbaar. Er komen meer bezoekers, er is meer mobiliteit en de woningbehoefte groeit. Gratis parkeren past daar niet bij.
Er speelt ook een principiële vraag. Bouwprojecten moeten voldoen aan de parkeernorm en bewoners betalen die plekken via de woningprijs. Waarom zouden bezoekers dan de schaarse ruimte op straat gratis mogen gebruiken? Wie ruimte gebruikt draagt bij aan de kosten. Dat is eerlijk en nodig om parkeergarages rendabel te maken en betaalbare woningbouw mogelijk te houden. Dat is geen ideologie. Dat is gezond verstand.