Digitaal berichtenverkeer met de gemeente
Op donderdag 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) in werking. Door deze wet hebben inwoners en ondernemers het recht om officiële berichten digitaal aan de gemeente te versturen. Denk aan het aanvragen van een vergunning en het indienen van bezwaren of zienswijzen. De wet is bedoeld om de digitale communicatie met de overheid te verbeteren en de rechtspositie van inwoners en bedrijven te versterken.
Aanwijzingsbesluit
Inwoners en bedrijven kunnen nu al berichten digitaal naar de gemeente sturen. De bestaande digitale mogelijkheden blijven herkenbaar en worden waar nodig aangevuld. Het is bij digitale berichten belangrijk dat ze op de juiste manier bij ons binnenkomen. Alleen als het bericht via de juiste route bij de gemeente wordt aangeleverd kan dit in behandeling worden genomen. Er verandert voor inwoners en ondernemers weinig: op de website wordt in een zogenaamd Aanwijzingsbesluit aangegeven bij ieder product en iedere dienst welk digitaal kanaal beschikbaar is. Het Aanwijzingsbesluit ligt momenteel ter goedkeuring en wordt binnenkort gepubliceerd op deze pagina.
Zorgplicht
De wet brengt ook een zorgplicht mee: gemeenten moeten toegankelijk blijven voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. Dat betekent dat digitale communicatie wordt uitgebreid, maar dat contact via telefoon, brief of een afspraak aan de balie gewoon mogelijk blijft.
