Adresonderzoek aanvragen
Een adresonderzoek is een administratief onderzoek, dat de gemeente uitvoert als er twijfel bestaat over de juistheid van de adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). De gemeente heeft de wettelijke taak om de BRP actueel, juist en volledig te houden. Als blijkt, dat iemand niet (meer) op een adres woont waar hij of zij wel staat ingeschreven, moet dit worden aangepast.
Online een adresonderzoek aanvragen als natuurlijk persoon (DigiD)
Of maak online een afspraak (gratis).
Hoe adresonderzoek aanvragen?
Particulieren
Als je vermoedt, dat iemand onterecht op jouw adres staat ingeschreven (bijvoorbeeld een ex-huurder of onbekende), kun je als bewoner zelf een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je post ontvangt voor iemand die daar niet woont. Dit kan op de volgende manieren:
- Met een e-formulier: je kan online een adresonderzoek aanvragen als natuurlijk persoon (DigiD).
- Per post: je kan het aanvraagformulier adresonderzoek downloaden, printen en ingevuld naar de gemeente Noordwijk sturen. Als je een huur- of koopcontract hebt en je bent de nieuwe bewoner van het adres, dan graag een kopie bijvoegen. Vermeld jouw persoonsgegevens en de gegevens van degene die verkeerd ingeschreven staat:
- naam
- adres
- geboortedatum
- telefoon
- wanneer bekend:
- werkgever
- vermoedelijk nieuwe adres
- Aan de balie: je kan persoonlijk langskomen tijdens de openingstijden van de publieksbalies. Je kan alleen op afspraak (gratis) langskomen. Maak online een afspraak of bel voor een afspraak met ons Klantcontactcentrum via +31 71 36 60 000.
Bedrijven of instanties
Werkgevers, verhuurders, zorginstellingen en andere organisaties kunnen een adresonderzoek aanvragen als zij vermoeden, dat iemand een onjuist adres gebruikt of niet woonachtig is op het adres waarop hij/zij staat geregistreerd.
- Per post: je kan het aanvraagformulier adresonderzoek downloaden, printen en ingevuld naar de gemeente Noordwijk sturen. Als je een huur- of koopcontract hebt en je bent de nieuwe bewoner van het adres, dan graag een kopie bijvoegen. Vermeld jouw persoonsgegevens en de gegevens van degene die verkeerd ingeschreven staat:
- naam
- adres
- geboortedatum
- telefoon
- wanneer bekend:
- werkgever
- vermoedelijk nieuwe adres
- Aan de balie: je kan persoonlijk langskomen tijdens de openingstijden van de publieksbalies. Je kan alleen op afspraak (gratis) langskomen. Maak online een afspraak of bel voor een afspraak met ons Klantcontactcentrum via +31 71 36 60 000.
Het aanvragen van een adresonderzoek is gratis.
Start van het onderzoek
De gemeente ontvangt een signaal of verzoek (bijvoorbeeld van een inwoner of instelling) en beoordeelt of er voldoende aanleiding is voor een adresonderzoek.
Onderzoek en correspondentie
De gemeente stuurt brieven naar het adres in kwestie, doet mogelijk een huisbezoek en kan gegevens opvragen bij instanties (zoals de Belastingdienst of het UWV).
Reactietermijn
De betrokken persoon krijgt de kans om aan te tonen, dat hij of zij wél op het adres woont. Bijvoorbeeld door het overleggen van een:
- huurcontract
- bankafschriften
- bewijs van energieverbruik
Besluit
Als blijkt dat de persoon er niet woont, kan de gemeente overgaan tot ambtshalve uitschrijving uit de BRP op dat adres. Deze persoon wordt dan bijvoorbeeld ingeschreven als ‘vertrokken naar onbekende bestemming’ (VOW).
Afhandeling
De gemeente heeft voor een adresonderzoek onder meer hulp nodig van andere organisaties of personen. Het adresonderzoek kan daarom even duren. Als het onderzoek is afgerond, mogen we de uitkomst van het adresonderzoek niet met jou delen. Dit heeft te maken met de privacy van de persoon om wie het adresonderzoek gaat.
Bezwaar en beroep
Tegen het besluit kan betrokkene bezwaar maken binnen 6 weken.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op per e-mail of bel via +31 71 36 60 000.