1e inschrijving in Nederland

Let op! Voordat u een afspraak maakt om zich in te schrijven, is het verstandig om op rijksoverheid.nl te kijken. Hier leest u meer informatie of u eerst 10 dagen in quarantaine moet. Moet u in quarantaine? Maak dan wel alvast een afspraak voor na deze periode.

Komt u voor het eerst in Nederland wonen voor minstens 4 maanden binnen een periode van 6 maanden? Dan moet u zich persoonlijk inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit heet een 1e inschrijving. U krijgt na inschrijving een burgerservicenummer (BSN). 

Bel voor een afspraak (gratis)

Korter dan 4 maanden in Nederland

Als u korter dan 4 maanden in Nederland woont, hoeft u zich niet in te schrijven bij de gemeente. U laat zich dan inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doet u bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen (RNI-gemeente). U krijgt na inschrijving een BSN.

Eerder in Nederland gewoond

Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een 1e inschrijving doen. Als u na oktober 1994 naar het buitenland bent verhuisd, dan moet u zich opnieuw inschrijven.

Voorwaarden

U heeft om ingeschreven te kunnen worden:

  • de Nederlandse nationaliteit of;
  • een paspoort uit een Europees land of;
  • een verblijfsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd of;
  • een aanvraag voor een verblijfsvergunning gedaan en u mag de beslissing op uw aanvraag in Nederland afwachten.

Hoe inschrijven?

Na uw aankomst in Nederland moet u zich binnen 5 werkdagen inschrijven op de volgende manier: 

  • Maak eerst een afspraak bij de gemeente. Neem hiervoor contact op met ons Klantcontactcentrum via +31 (0)71 36 60 000. Schrijven uw partner en/of kinderen zich ook opnieuw in? Geeft u dit dan aan bij het maken van de afspraak.
  • Neem naar de afspraak het volgende mee:
    • uw geldige legitimatiebewijs (waarop uw nationaliteit staat);
    • een bewijs dat u een woning heeft, zoals een huur- of koopcontract;
    • als u niet een Europese nationaliteit heeft:
      • een bewijs dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uw verblijf heeft goedgekeurd;
    • als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius of Saba komt:
      • een verhuisbericht;
    • officiële documenten van levensgebeurtenissen uit uw tijd in het buitenland, zoals een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte, echtscheidingsakte (geen kopieën). Let op! Zijn de gevraagde documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans opgesteld? Of heeft u geen meertalig modelformulier? Dan moet u ze laten vertalen. Is de vertaler in Nederland beëdigd? Dan hoeft u de vertaling niet te laten legaliseren. Is de vertaler in het buitenland beëdigd? Dan moet u het gelegaliseerde originele document opnieuw laten legaliseren in Nederland. Meer hierover leest u op nederlandenu.nl en nederlandwereldwijd.nl
    • alle personen die met u meeverhuizen met alle benodigde documenten.

Kosten

Inschrijven is gratis.