Informatiepunt Polen (IPP)

Ben je Pools en woont en/of werk je in de Duin- en Bollenstreek? Dan kan je met jouw vragen over wonen en werken terecht bij het IPP. Zij geven jou informatie of verwijzen je door naar de juiste organisatie. 

Voor wie is het IPP?

Het IPP is voor Poolse arbeidskrachten die (tijdelijk) wonen en/of werken in één van de volgende gemeenten:

  • Hillegom
  • Katwijk
  • Lisse
  • Noordwijk
  • Teylingen

Hoe kan ik het IPP bereiken?

Elke donderdag van 17:00 – 20:00 uur is er een spreekuur (met en zonder afspraak) in het gemeentehuis van Hillegom, Hoofdstraat 115. Telefonisch is het IPP bereikbaar via +31 6 20 78 35 14. Op dinsdag van 8:30 – 17:00 uur en donderdag van 16:00 – 20:00 uur. Het e-mailadres van het IPP is ipp@hltsamen.nl.

Met welke vragen kan ik terecht bij het IPP?

Wanneer je (tijdelijk) in Nederland woont of werkt, moet je een aantal zaken goed regelen. Misschien heb je vragen of kom je er zelf niet helemaal uit? Dan kan het IPP jou daarbij helpen. Zij kunnen je informatie geven, regels uitleggen en vertellen wat jouw rechten en plichten zijn. 

Hoe gaat het IPP te werk?

Het IPP helpt jou graag op weg, bijvoorbeeld als je jezelf wilt inschrijven in de gemeente. Het IPP kan niet al jouw vragen zelf beantwoorden en oplossen, maar weten wel de weg. Daardoor kunnen zij jou doorverwijzen naar de juiste organisatie. 

Wat is het IPP voor organisatie?

Het IPP is opgericht door de gemeenten in de Duin- en Bollenstreek. Het doel is de vele Poolse arbeidsmigranten die in onze regio verblijven informatie te geven. Zij zijn er voor zakelijke vragen over wonen en werken, niet voor praktische hulpvragen. 

Welke taal wordt gesproken bij het IPP?

De medewerkster van het IPP kan in het Nederlands of het Pools met jou spreken.

Ongewenst verhuurgedrag melden

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om huurders te beschermen tegen ongewenst verhuurgedrag. Zo kan je voortaan bij gemeente Noordwijk melding maken van ongewenst gedrag. Bij bijvoorbeeld discriminatie bij het (niet) toewijzen van een woning, onredelijke servicekosten of een te hoge borg. Heb je nu een melding of klacht over een verhuurder? Mail dan naar gemeente@noordwijk.nl onder vermelding van ‘Goed verhuurderschap’. Dit Pools ondertitelde filmpje op volkshuisvestingnederland.nl legt uit wat de wet voor jou kan betekenen. 

Waar vind ik informatie die voor mij van nut kan zijn?

Wat zijn belangrijke telefoonnummers?