Ga naar de inhoud

GFTe-afval vanaf 1 juni weer elke week opgehaald

Vanaf 1 juni wordt het GFTe-afval in de gemeente Noordwijk weer elke week opgehaald. Normaal gebeurt dit 1 keer per 2 weken. Door vaker in te zamelen, blijven de afvalbakken schoner en voorkomen we overlast van geurtjes en insecten.

Foto van groente, fruit en tuinafval

GFTe betekent groente-, fruit-, tuinafval en etensresten. Bijvoorbeeld schillen van groente en fruit, resten van eten, koffiedik, theezakjes, bloemen, planten en klein tuinafval. Dit afval wordt apart ingezameld en verwerkt tot compost en biogas.

Tips

Met warm weer kan de GFTe-bak sneller gaan ruiken. Ook ontwikkelen zich makkelijker vliegen of maden. Met deze tips houd je de container zo schoon mogelijk en voorkom je overlast van maden:

  • Laat nat afval eerst uitlekken.
  • Verpak overgebleven vlees- en visresten in een krant of papieren zak.
  • Leg een krant of wat stro op de bodem van de container.
  • Zet de container zoveel mogelijk in de schaduw.
  • Houd het deksel op een kier, dit voorkomt condensvorming en de vorming van geurtjes.
  • Maak de container af en toe schoon met water en zeep.
  • Leg een takje klimop op het afval.
  • Doe lavendel in de container.
  • Strooi wat zand op de bodem.

Samen houden we Noordwijk schoon en duurzaam.

Artikel delen via social media: