Briefadres aanvragen

Een briefadres is een huisadres waar u uw post laat bezorgen. U kunt uw post tijdelijk ontvangen op een ander adres dan waar u verblijft. Bijvoorbeeld omdat u geen woning heeft. U vraagt het gebruik van een briefadres aan bij de gemeente. 

Aanvraagformulier briefadres (pdf) downloaden 

Verklaring toestemming briefadres (pdf) downloaden 

Of maak online een afspraak (gratis).

Voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:

  • U heeft een goede reden voor uw aanvraag. Het kan zijn dat u:
    • geen (vast) woonadres hebt, bijvoorbeeld als u dak- of thuisloos bent of een ambulant beroep heeft of (tijdelijk) geen woning heeft;
    • korte overbrugging heeft tussen 2 woonadressen, mits u niet daadwerkelijk beschikt over een woonadres;
    • in een zorginstelling verblijft;
    • schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk;
    • in een gevangenis verblijft;
    • in een psychiatrische inrichting verblijft;
    • bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is, de burgemeester beoordeelt dit.
  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.

Aanpak

U kunt op de volgende manieren een briefadres aanvragen:

  • U kunt het aanvraagformulier briefadres (pdf) downloaden en ingevuld naar ons toesturen met de volgende stukken:
    • Verklaring toestemming briefadres van de hoofdbewoner/briefadresgever. Hiervoor kunt u de verklaring toestemmingbriefadres (pdf) downloaden.
    • Kopie van uw geldige legitimatiebewijs.
    • Kopie van een geldig legitimatiebewijs van de hoofdbewoner/briefadresgever.
  • U kunt persoonlijk langskomen tijdens de openingstijden van de publieksbalies. U kunt alleen op afspraak langskomen. Maak online een afspraak (gratis). Of bel voor een afspraak met ons Klantcontactcentrum via +31 (0)71 36 60 000. Neem de volgende stukken mee:
    • Verklaring toestemming briefadres van de hoofdbewoner/briefadresgever. Hiervoor kunt u de verklaring toestemmingbriefadres (pdf) downloaden.
    • Uw geldige legitimatiebewijs.
    • Kopie van een geldig legitimatiebewijs van de hoofdbewoner/briefadresgever.

Kosten

Het aanvragen van een briefadres is gratis.