Veelgestelde vragen en antwoorden toegangspas Hoofdstraat, Bomstraat en Maarten Kruytstraat
Moet ik altijd mijn pas gebruiken?
Nee, dit hangt van het tijdstip af. Tussen 6:00 en 12:00 uur staan de inrijpalen automatisch omlaag. Het is toegestaan om in die tijdsperiode ‘zonder pas’ de straat in te rijden om te laden en lossen. Let op: na 12:00 uur gaan de inrijpalen automatisch omhoog. Vanaf dat moment is het alleen mogelijk de straat in te rijden met een toegangspas die voor dat tijdstip geactiveerd is.
Ik heb een toegangspas, mag ik dan ook parkeren in het gebied?
Nee, dat mag niet. Parkeren is niet toegestaan in gehele gebied van de Hoofdstraat, Bomstraat en Maarten Kruytstraat. U krijgt uitsluitend toegang tot het gebied om te laden of te lossen.
Ik heb een standaardpas, mag ik ook ’s middags het gebied inrijden?
Nee, dat kan niet. Wanneer u een standaard toegangspas heeft, heeft u alleen toegang ná sluitingstijd van de winkels. Dit geldt ook voor de koopavond op vrijdag (ná 21:00 uur). U heeft dus geen toegang tussen 12:00 en 18:00 uur.
Ik heb al 1 pas, kan ik ook een 2e aanvragen?
Ja, dat kan. Bewoners hebben recht op maximaal 2 toegangspassen. Voor elke pas dient uiteraard wel borg betaald te worden.
Ik ben ondernemer/winkelier en heb meer dan 2 passen nodig, kan dat?
Ja, dat kan. Als winkelier/ondernemer kunt op verzoek meerdere passen aanvragen. U kunt hiervoor bij het aanvraagformulier een gemotiveerd schriftelijk verzoek indienen.
Wat is een 24-uurspas?
Een 24-uurspas geeft ook tijdens de openingstijden van de winkels toegang tot het woon-en winkelgebied.
Kan ik ook in aanmerking komen voor een 24-uurspas?
De 24-uurspas wordt alleen toegekend aan bewoners/winkeliers met een eigen parkeerplaats binnen deze zone en/of personen/bedrijven die voor het werk onbeperkt toegang moeten hebben. Bijvoorbeeld nood- en hulpdiensten, postbezorging, waardetransport.
Waar kan ik een 24-uurspas aanvragen?
U kunt een 24-uurspas aanvragen als u voldoet aan de voorwaarden. U kunt het aanvraagformulier downloaden van de gemeentelijke website noordwijk.nl/toegangspas
U kunt ook het formulier aanvragen bij de publieksbalies.
Moet ik mijn pas ook gebruiken voor de uitrijpaal?
Nee, dat hoeft niet. Op het moment dat het licht op groen staat, kunt u zonder de pas te gebruiken uitrijden.
Mijn pas is beschadigd en werkt niet meer, wat moet ik doen?
Raakt uw toeganspas ondanks de vereiste voorzorgmaatregelen dusdanig beschadigd dat deze niet meer werkt, dan kunt u bij de publieksbalies een vervangende pas aanvragen.
Hoelang duurt de aanvraagprocedure voor een toegangspas?
Dat hangt van het type pas af. Een zgn. ‘verhuispas’, een tijdelijke pas die voor maximaal 14 dagen wordt verstrekt, kan persoonlijk worden opgehaald bij de gemeentewinkel en is direct te gebruiken. Bent u bewoner of winkelier en heeft u een standaard toegangspas aangevraagd, dan wordt uw aanvraag binnen 5 werkdagen verwerkt. U krijgt aansluitend per brief het verzoek om de pas persoonlijk af te komen halen. Passen worden niet per post verzonden.
Ik rij met een aanhanger, is dit een probleem?
Nee, dat is het niet. De werking van de paal is zodanig ingesteld dat er voldoende in- en uitrijtijd is. Zolang er een voertuig op de paal staat, zal deze niet omhoog gaan.
Kan ik ook een 2e auto laten inrijden?
Het is niet mogelijk met uw toegangspas meerdere auto’s tegelijkertijd in te laten rijden. Let op: er kan dus maar 1 auto tegelijk doorheen. Na iedere auto gaat de paal omhoog en het licht op rood. Eventuele ontstane schade is voor eigen risico.
Voor verdere vragen of informatie adviseren wij de gemeentelijke website noordwijk.nl/toegangspas te raadplegen of contact op te nemen met het Klantcontactcentrum; telefoon +31 71 36 60 000.